ויקי ובריטני

אחד הספרים האהובים עלי בילדותי היה האנציקלופדיה בריטניקה לנוער.
הכרכים הכבדים, בצבע הבורדו (היו גם כחולים, אם זכרוני אינו מטעני) , היו כמו שקית הפתעות. לא משנה איפה פתחתי, נפתח לי עולם. הערכים היו פשוטים, בהירים ומדויקים. הכתיבה צחיחה מעט, אבל עשירה בפרטים והקשרים.

הילדים שלי, כמובן, לא מכירים שום אנציקלופדיה מודפסת. רק ויקיפדיה, ואין בלתה. וכמוהם, גם אני. אין לי כבר אנציקלופדיה שנים. גם ככה הספריות בבית קורסות תחת עומס הספרים.

ועל כן, במסגרת תחקיר לקראת כתיבה, הדפסתי לי השבת הרבה חומרים מהרשת, ביניהם כמה ערכים מוויקיפדיה.
מדברים רבות על קסמה הפרוע של האנציקלופדיה הזו, ואכן
אי אפשר להתכחש ליופיה הדמוקרטי-בואכה-אנרכיסטי.

אבל זה בצד המנוע. בצד של התוצר, המצב פחות טוב. מן הסתם אני לא מבינה גדולה בתחומים שעל אודותיהם קראתי, אבל אני כן מבינה משהו בכתיבה ובעריכה, ואולי עוד קצת באיך מספרים סיפור.

ובכל המחלקות האלה ויקיפדיה קורסת. פה ושם יש ערך כתוב היטב, ואז מדובר בעונג גדול. אבל רוב הערכים שקראתי אורגנו באופן רשלני, התעלמו מהצורך של הקורא בנרטיב, ונזקקו נואשות להגהה והתקנה.

וזה מעורר מחשבה. מה זו אנציקלופדיה עכשיו? מה באמת לומדים הילדים מהאתר הזה, שעליו נאמר שיש בו הרבה בעיות עובדתיות, והוא כתוב באופן לקוי בחלקו הלא-קטן? מה לומדים ממנו הסטודנטים, שמגישים עבודות שמתבססות רק על מה שקראו ברשת? ואיזו השפעה יש לו על אלפי טקסטים, ועל בני בניהם של הטקסטים האלה?
מה ערכו של ערך ויקיפדי? ומה נזקו?

הצילום, כמה הולם, מתוך הערך "בריטניקה לנוער" בוויקיפדיה

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • פייה שימושית  On 14 ביולי 2012 at 23:05

    איך זה נכנס תחת הקטגוריה "זוטות"???
    זו שאלה שמטרידה אותי כבר מזמן. מצד אחד, כבר לפני שנים כשעוד הייתי ספרנית והורים היו מתייעצים על קניית אנציקלופדיות, הנטייה שלי היתה להמליץ נגד ההשקעה הזו, מצד שני כן המלצתי על שימוש במקורות מידע בספריות ומקורות מידע מקצועים ברשת.
    העניין הוא שלאט לאט (או מהר) נעלמת ההבנה שמקור מידע שיתופי שכזה, למרות היופי העצום שברעיון, הוא גם לא אמין, והוא הופך למקור המידע העיקרי, וזו אכן בעיה.
    מצד שני – בשביל לקבל מושג ראשוני על דברים – זה ממש יופי.
    אם אני זוכרת נכון ב"הרצאה האחרונה" יש פרק מקסים על זה שהוא חלם לכתוב ערך באנציקלופדיה של ילדותו, ואיך אחרי שהזמינו אותו לכתוב ערך כזה פתאום הוא התחיל לתהות לגבי המקצועיות של כותבי הערכים…

    שיהיה שבוע טוב
    לימור

  • Uri Baruchin  On 15 ביולי 2012 at 00:33

    אני קראתי את מכלל.
    והבריטניקה שהכרתי הייתה בצבע כחול.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On 15 ביולי 2012 at 15:03

    ולי יש את כל הכרכים של הבריטניקה הזו בבית, כאבן שאין לה הופכין. כבר שנתיים אני מחפשת לאן לתרום אותה, ואיש אינו מוכן לקחת. לא בתי ספר, לא ספריות… כנ"ל אנציקלופדיה אריאל, אגב…

  • עדי  On 15 ביולי 2012 at 16:23

    בתור ילדה הייתי מדפדפת לערכים אקראיים ב"יבנה לרוס" ו"אביב". בקצה שנות התבגרותי הופיע ויקיפדיה, ואיתה המשכתי את העונג המוכר לשתינו של "ערך אקראי". כן, עונג. בערך באותו זמן התחלתי גם לכתוב בה, בחרדת קודש מסויימת בהתחלה ואחר כך בשלווה הולכת וגדלה- כי טעויות יכולות להיות מתוקנות. כמתרגלת באוניברסיטה, אני כמובן לא מרשה להשתמש בויקיפדיה כמקור אקדמי. כמקור יחיד, "שאין בלתו", היא כמובן בעייתית- אבל זה נכון לגבי הרבה מקורות מידע אפשריים. ככלי להנגשת ידע היא נהדרת, ואני שמחה שיש אותה- ובשביל קריאה נרטיבית על נושא יש המון בלוגים נהדרים, והפלא ופלא- לרבים מהם הגעתי כי בדיוק בערך שבו חיפשתי היה קישור לבלוג של מדען או חובב הנושא.

  • טרול רפאים  On 19 ביולי 2012 at 10:50

    צר לי לאכזב את הכותבת, אבל האינצקלופדיות מנייר לא ממש יותר נכונות, הדבר הוכח במבחנים חוזרים ונשנים (חפשי בגוגל). עד כמה שהדבר נשמע מפתיע, לויקיפדיה יש יתרון אחד בנושא – את מודעת לבעיה ולא משלה את עצמך שהיא לא קיימת.
    לגבי רמת העריכה של הערכים – אכן יש בעיה, במשך שנים עסקתי בזה אבל מדובר בעבודה בלתי נגמרת (למידע נוסף חפשי "לא אוכל לא שותה" בויקיפדיה). לעניין יש פתרון אחד – לטפל בבעיה בעצמך ובמקום להעלב מרמת העריכה, ללחוץ על כפתור "עריכה" ולתקן את המעוות

להשאיר תגובה

