רשימות קצרות מירושלים החד-פעמית

אחת לכמה שנים אני באה בשערי ירושלים. כמעט אף פעם איני חוזרת על אותה דרך, שכן אף פעם איני מוצאת את דרכי בעיר.

*

הערב הלכתי לבית הקפה "תמול שלשום" לערב שהוקדש לספר אהוב. ישבתי עם מתוקה אחת על חליטת תה ולחם בננה חם.
בפינה ישב המלומד, מכונס, רגליו צלובות, ידיו שלובות. אמרו לי שהוא מתנשא, כל יודע. ולי נדמה שהאיש הזה, שהביא לחיי יופי גדול, קצת ביישן.
היו שם אנשים טובים שהקשיבו בפנים מוארות לדברי אהבה שאריאל זינדר ואלמוג בהר העתירו על השירים ועל המשורר. אריאל הירשפלד שוחח עם אלכס בנעימות על "ימים סמויים" ועל "רישומים של התגלות". שיחה טובה, רבת קשב. 
טוב היה לפגוש את אלכס לראשונה. הוא מוצא חן בעיני מאוד.

*

משם להלני המלכה, רחוב יפו נקלף מאספלט והוא מתברזל באלימות. ממרפסת בקומה השנייה צונחת על הרחוב מוזיקה רועמת. חציתי על גשר העץ, מתגעגעת פתאום לאמסטרדם בלילה.
תעברי בין הקופי בין לקפה הלל, אמרה לי אשה אחת, ותעלי למעלה, למעלה. עד הסוף. מאחוריה התנפנפה מודעה צבעונית למסיבה עם די.ג'יי ישראל אהרוני המחייך כמו שדון.

[תודה לאל שבין הקופי בין לבין קפה הלל לבין ארומה עדיין מתעקש תמול שלשום על זכותו]

מימין מחנה צבאי. משמאל מסעדה חרדית. עד למעלה, אמרו לי. תעלי. עוד עוד.
למעלה, בקצה, בעשר בלילה אני מגלה שהגעתי לעזה. מול בניין ספון שיש מתרסק הרחוב מטה. ריח כבד של שריפה. המון

גו

פות

 

של

 

עכ

ב

רו

שים

 

דרו

סים

 

נפרשו בזו אחר זו, במורד הרחוב.
עכברוש אחד, גדול למדי, היה שלם עדיין. עמדתי מעליו, נדהמת לנוכח הצער הנורא שתקף אותי למראה החיה הזו, המרתיעה אותי תמיד. הוא נראה עדין כל כך. ראשו הושלך לאחור, זרם דם אדום, אנושי כמעט, הזדרזף במורד הלני המלכה הרעה.
בכניסה לרדיו השומרים הצביעו על שקית הספרים. עמסתי ערימה גדולה ויצאתי למסע בדרך חזרה.

[ועל אף שהספרים שבידי רבים מאוד, יש ביניהם את "הדרך" ואת "ימים סמויים", וכמו ש"תמול שלשום" כנגד בתי הקפה נטולי השם, שני אלה מתעקשים מול כל מה שאין בו אמת.]

מכונית משטרה טסה במורד הרחוב הצר מאוד. השומר בכניסה לרדיו אמר – תיזהרי, אה? לכי על המדרכה. שלא תגמרי כמו העכברושים.
הרחוב כולו הריח מעשן מטונף. משהו נשרף שם לא מכבר. משהו גדול.

*

ביציאה מהעיר עמדתי ברמזור. זו הפעם הראשונה שבה ראיתי את גשר המיתרים. נשאתי מבטי מעלה וראיתי את הירח כלוא בין מיתריו מעלי. הירח ראה שאף אני כלואה ביניהם, מתחתיו.

*

הַלל. בדרך הביתה הכביש היה חשוך וערן סבאג הטוב לימד אותי להקשיב טוב יותר.
הקשבתי כמיטב יכולתי, כי בכל זאת, העכברוש ההוא לא יצא לי מהראש.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אהרון תמוז  On 4 במרץ 2009 at 23:42

    או את תהילה ?

  • ירושלמי  On 5 במרץ 2009 at 00:09

    זה לא מחנה צבאי, זו משטרת מגרש הרוסים ימ"ש

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On 5 במרץ 2009 at 00:28

    דווקא בתי קפה קטנים, אינטימים, מקומיים, יש לא מעט בירושלים בין כל הארומה וההלל (שהתחילו בעצם ככאלה גם הם) ושווה לחפש אותם כשמגיעים שוב לטעות ברחובות העיר…

  • מיכאל  On 5 במרץ 2009 at 06:10

    אהבתי את שתי השורות הפיוטיות:

    גו
    פות

    הרי פות זה אחד מהאיברים החשובים והיעילים ביותר, וכמו שיש כאלה שעולים לרגל לכותל המערבי וכל חייהם משתוקקים לנשק את אבני הכותל הקדושות, כך אני תמיד משתוקק לפות, בשבילי הפות, הוא כאבני הכותל היקרות.

  • רוני  On 5 במרץ 2009 at 14:15

    אהרון, הממ. כן?
    ירושלמי, תודה על התיקון. אני משאירה אותו לדיראון.
    ללא שם, הב שמות, בבקשה.
    ומיכאל, המממ. יפה שאפילו בגופות עכברושים מצאת לך פות. טפו.

  • טלי  On 6 במרץ 2009 at 17:34

    ועכשיו לנצח לא אוכל להיפטר משני העכברושים שממוקמים על החלון כבר הרבה יותר מדי זמן ומסרבים לכל סוג של מלכודת?… העכברושים הרצוחים שלך לא ייצאו לי מהראש.

    ואוף טופיק לגמרי? למה היא לא שולחת לך את הספרים בדואר? תבקשי… (-:

  • איקי  On 7 במרץ 2009 at 09:06

    מתוקה את בעצמך 🙂
    ואיכסה עכברושים. כל מרכז העיר נראה כמו אתר בנייה, מעניין מתי תהיה רכבת (רכבת בירושלים היא באמת עניין של אם ירצה השם…)

  • רוני  On 7 במרץ 2009 at 20:17

    רעיון עיוועים של כרמלה – בדרך כלל היא דווקא שולחת לי.
    (נראה לי שהרבה יותר יפה שם בשעות היום. אני מקווה)

  • רוני  On 8 במרץ 2009 at 08:13

    היית פה! לקח לי יומיים לפענח מי את 🙂

  • איקי  On 8 במרץ 2009 at 19:05

    אכן.
    אני.
    פורים שמח 🙂

להשאיר תגובה

